Kejohanan telah pun berakhir
Komen keseluruhan kejohanan pada kali ini agak kurang menarik dengan keadaan angin yang sangat perlahan terutama pada hari kedua pertandingan dengan 4 perlumbaan dijalankan. Perlumbaan pada hari kedua dengan angin yang perlahan tidak menentu kekuatan dan arah angin ditambah dengan keadaan arus yang kuat terutama pada 2 perlumbaan terakhir agak merencatkan kemeriahan pertandingan Pada hari terakhir berbaki 2 pertandingan angin agak baik itupun pada perlumbaan kedua (terakhir). Angin begitu baik sekali selepas perlumbaan yang terpaksa ditamat awal bagi persediaan acara penutup yang akan dirasmikan oleh pemangku sultan Johor.
Kesilapan utama kepada pelayar Terengganu yang berpeluang untuk memenangi tempat yang lebih baik terutamanya Ali yang sepatutnya sekurang-kurangnya berada tempat ke-4 adalah OCS/BFD. 2 races Ali telah OCS/BFD pada perlumbaan yang ia tamat pada kedudukan ke-2 dan ke-3. Begitu juga dengan Asri kalau ia tak OCS pada 2 perlumbaan ia akan menjadi juara; ini terpaksa berpuashati pada tempat ke-3, Asri perlu lebih berhati-hati pada masa hadapan memandangkan ia juga terlibat dengan protest dan DSQ pada perlumbaan yang juga ia OCS, apalah dia orang ni x check betul-betul - OCS lepas tu DSQ habiskan masa aje; tetapi sekurang-kurangnya Asri kelihatan agak yakin semasa dalam bilik protes dan semakin matang..... bagusss.
Mendapati, OCS yang banyak (terutama dengan BFD) bukan sahaja pelayar Terengganu adalah disebabkan mereka ini ditolak oleh sotong-sotong (pelaayr baru) yang sepatutnya mungkin boleh bertanding dalam litar yang asing yang tidak menggangggu kelancaran perlumbaan dan merencatkan perlumbaan pelayar-pelayar senior yang juga mempengaruhi kepada pelangggaran RRS yang nyata yang xleh nak diprotes pun.
Tahniah buat Izzuddin buat pertama kali berada pada top 10 kejohanan ranking kebangsaan. Juga kepada Latif dan Asmawi yang mula nampak semula sentuhan mereka setelah agak tenggelam pada kejohanan SUKMA lepas. Tahniah kepada pelayar-pelayar baru yang buat pertama kalinya beraksi di luar (Umar, Safares dan Hakimi)
Keputusan melibatkan pasukan Terengganu:
KEPUTUSAN PENUH BOLEH DI DAPATI DARI WEBSITE KEDAHSAIL: https://sites.google.com/site/kedahsail/home/johor
Komen keseluruhan kejohanan pada kali ini agak kurang menarik dengan keadaan angin yang sangat perlahan terutama pada hari kedua pertandingan dengan 4 perlumbaan dijalankan. Perlumbaan pada hari kedua dengan angin yang perlahan tidak menentu kekuatan dan arah angin ditambah dengan keadaan arus yang kuat terutama pada 2 perlumbaan terakhir agak merencatkan kemeriahan pertandingan Pada hari terakhir berbaki 2 pertandingan angin agak baik itupun pada perlumbaan kedua (terakhir). Angin begitu baik sekali selepas perlumbaan yang terpaksa ditamat awal bagi persediaan acara penutup yang akan dirasmikan oleh pemangku sultan Johor.
Kesilapan utama kepada pelayar Terengganu yang berpeluang untuk memenangi tempat yang lebih baik terutamanya Ali yang sepatutnya sekurang-kurangnya berada tempat ke-4 adalah OCS/BFD. 2 races Ali telah OCS/BFD pada perlumbaan yang ia tamat pada kedudukan ke-2 dan ke-3. Begitu juga dengan Asri kalau ia tak OCS pada 2 perlumbaan ia akan menjadi juara; ini terpaksa berpuashati pada tempat ke-3, Asri perlu lebih berhati-hati pada masa hadapan memandangkan ia juga terlibat dengan protest dan DSQ pada perlumbaan yang juga ia OCS, apalah dia orang ni x check betul-betul - OCS lepas tu DSQ habiskan masa aje; tetapi sekurang-kurangnya Asri kelihatan agak yakin semasa dalam bilik protes dan semakin matang..... bagusss.
Mendapati, OCS yang banyak (terutama dengan BFD) bukan sahaja pelayar Terengganu adalah disebabkan mereka ini ditolak oleh sotong-sotong (pelaayr baru) yang sepatutnya mungkin boleh bertanding dalam litar yang asing yang tidak menggangggu kelancaran perlumbaan dan merencatkan perlumbaan pelayar-pelayar senior yang juga mempengaruhi kepada pelangggaran RRS yang nyata yang xleh nak diprotes pun.
Tahniah buat Izzuddin buat pertama kali berada pada top 10 kejohanan ranking kebangsaan. Juga kepada Latif dan Asmawi yang mula nampak semula sentuhan mereka setelah agak tenggelam pada kejohanan SUKMA lepas. Tahniah kepada pelayar-pelayar baru yang buat pertama kalinya beraksi di luar (Umar, Safares dan Hakimi)
- terutamanya buat Umar walaupun buat pertama kali tetapi dengan keputusan ke-31 adalah atas dari separuh fleet dan melepasi sasaran coach
- Buat Safares walaupun agak terlewat pada 2 perlumbaan terakhir baru nampak apa yang sepatutnya ditunjukkan pada 2 hari terawal
- Buat Hakimi perlu lebih banyak berusaha dan lebih fokus; jangan banyak sangat main-main dan kena lebih serius.
Keputusan melibatkan pasukan Terengganu:
NAMA
|
OPTIMIST OVERALL
|
OPTIMIST DIVISION ‘B’
|
GIRLS
|
MUHAMMAD IZZUDDIN BIN ABDUL RANI
|
10TH
|
4TH
|
-
|
ABDUL LATIF BIN MANSOR
|
15TH
|
8TH
|
-
|
ASMAWI BIN AZMAN
|
18TH
|
9TH
|
-
|
ALI IMRAN BIN OTHMAN
|
21ST
|
12TH
|
-
|
UMAR AL-FAROUK BIN MOHD ZAWAWI
|
31ST
|
14TH
|
-
|
NUUR FATIN SOLEHAH BTE ABDUL RAHMAN
|
36TH
|
17TH
|
7TH
|
ALIF SAFARES BIN AZMI
|
67TH
|
27TH
|
-
|
IKRAMI HAKIMIN BIN MARHAM
|
71ST
|
29TH
|
-
|
JUMLAH
PESERTA
|
78
|
30
|
18
|
NAMA
|
LASER 4.7
|
|
|
ASRI BIN AZMAN
|
3RD
|
|
-
|
JUMLAH
PESERTA
|
4
|
|
|
KEPUTUSAN PENUH BOLEH DI DAPATI DARI WEBSITE KEDAHSAIL: https://sites.google.com/site/kedahsail/home/johor
No comments:
Post a Comment